W tym temacie postaram się opisać jak zbudować filtr bębnowy samemu w sposób prosty i tani.Do zrobienia obudowy wykorzystałem sklejkę wodoodporną laminowaną bo jeśli nadaje się do budowy jachtów to i do filtra się nada.Bęben jest zrobiony z rury kanalizacyjnej o średnicy 40 cm .Jako napęd wykorzystałem silnik wycieraczek z peugota 206 plus regulator obrotów.Siatka kupiona gdzieś przez internet o wielkości 60 mikronów. Mikro sito jest tak zaprojektowane aby nie trzeba stosować łożysk od strony napędu ani uszczelnień. Po prostu
poziom wody w filtrze nie ma prawa sięgnąć osi napędowej.Do zasilania spryskiwaczy użyta jest mała pompa hydroforowa o max ciśnieniu 7 bar . Do budowy sterownika wykorzystałem czujnik poziomu cieczy który odpowiada za uruchamianie pompy napełniającej i myjącej przekaźnik bi stabilny z regulacją czasową umożliwia to pracę ręczną filtra.To tak w większym skrócie .A działa to wszystko tak : pompa napełniająca tłoczy brudną wodę do pierwszej komory woda przelatując przez sito się oczyszcza i wypływa do drugiej komory i stamtąd odpływem do filtra biologicznego. Z czasem sito się zabrudza więc stopniowo poziom wody w pierwszej komorze się podnosi .Przy poziomie maksymalnym uruchamia sie pompa myjąca oraz silnik napędu bębna a pompa napełniająca jest wyłączona(zapobiega to niekontrolowanemu przepełnieniu filtra) .Przy spryskiwaniu zanieczyszczenia wpadają do rynny odpływowej i dalej do kanalizacji.Po osiągnięciu poziomu minimalnego pompa myjąca i silnik bębna zostają wyłączone a uruchamia się pompa napełniająca.Oczywiście jest możliwość uruchomienia tego ręcznie z tym że w cyklu ręcznym pompa napełniająca działa cały czas.Wiem że może to wydawać się troche skomplikowane ale takie nie jest. Jeśli będą zainteresowani budową to chętni odpowiem na pytania i pomogę.
Pomógł: 68 razy Dołączył: 14 Kwi 2009 Posty: 1871 Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-02-27, 21:55
lubolas napisał/a:
do płyty czołowo domocowany jest fartuch który ciśnienie wody dociska do bębna.
Popchnąłeś mnie Łukasz do przodu z tą robotą - dotąd ociągałem się, bo niespecjalnie jakoś widziałem konstrukcję uszczelnienia pomiędzy otworem bębna a przegrodą. Przy wpasowaniu końca bębna w otwór przegrody wygląda to całkiem prosto.
Po drugie sklejka jachtowa - cały czas pultałem się z szukaniem jakichś płyt z plastiku, a tu proszę
No i znowu garść pytań:
1. Czy dałeś jakieś dodatkowe kółka/rolki dla podparcia od spodu bębna z tego końca, czy opiera się ciężarem od tej strony (i ciężarem wody w bębnie, tej powyżej zwierciadła wody poza bębnem) na krawędzi otworu w przegrodzie?
2. Co ile mniej więcej uruchamia się spłukiwanie?
3. Jak to jest z tymi silnikami od wycieraczek: oś kręci się cały czas w jedną stronę? Spotkałem opisy takich przekładni, które od razu podają ruch lewo-prawo.
4. Piszesz, że woda nie sięga osi bębna. To jaka jest długość bębna i z jakim przepływem on sobie radzi?
5. Pompa napełniająca - to znaczy główna pompa zasilająca cały układ filtrów?
6. Zastanawiam się co do wymiaru wyciętych w rurze okien czy przypadkiem nie powinno być to gęściej, ponieważ stosuje się podział na drobne segmenty (lub wprawia wewnątrz bębna specjalne listewki) po to, żeby większe cząstki nieczystości nie pozostawały na dnie bębna, lecz były zabierane przez krawędzie tych otworów i jechały do góry, gdzie są spłukiwane. Czy wobec powyższego te otwory w Twoim rozwiązaniu wystarczają? Nie zauważyłeś przypadkiem na dnie bębna pozostających tam większych cząstek, których bęben nie jest w stanie zabrać w górę przy obrocie?
1.Nie dawałem kółek podpierających choć miały być .
2.Filtr uruchamia się zależnie od stopnia zabrudzenia wody po prostu gdy sito się zapycha podnosi się poziom wody w pierwszej komorze do poziomu max i uruchamia się pompa myjąca i bęben dopóki poziom nie opadnie do minimum trwa mycie .
3.silnik od wycieraczek do przodu samochodu kręci się bez rewersu oczywiście można go spolaryzować w dowolnym kierunku zamieniając bieguny.
4.Woda nie ma prawa sięgnąć osi wzdłużnej bębna gdyż nie pozwoli na to elektronika czujnika
poziomu który jest umocowany poniżej osi(oczywiście istniej możliwość regulacji)Beben z tego co pamiętam ma 50 cm.Obecny przepływ to 10 m3 na godzinę ale myśle że można go podwoić
Pomógł: 68 razy Dołączył: 14 Kwi 2009 Posty: 1871 Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-02-27, 22:36
Dzięki za info. Co do częstotliwości spłukiwania - chodziło mi po prostu o dowiedzenie się jak to wyszło w rzeczywistości, czyli ile wody idzie do kanalizacji dobowo.
U mnie pracuje to na ośmiu basenach w obiegu zamkniętym gdzie jest około stu ryb i skarmiam 2 kg wysokobiałkowej paszy więc silą rzeczy uruchamia się częściej niż w oczku. Tracę dziennie 100-150 litrów trudno dokładnie określić gdyż mam duże parowanie.
Pomógł: 15 razy Dołączył: 26 Mar 2012 Posty: 767 Skąd: TRZEBNICA
Wysłany: 2016-02-27, 23:51
Mam oryginalnego profidruma i jego zasada działania jest identyczna jak filtr lubolasa
Jest to alternatywa dla wielu z Nas Koniec z monopolem drogich profi.
Pomógł: 15 razy Dołączył: 26 Mar 2012 Posty: 767 Skąd: TRZEBNICA
Wysłany: 2016-02-29, 18:46
czester 1 napisał/a:
KILERK1 masz profi druma zasilanego jeszcze pompą czy już grawitacją?
Jeszcze chwilowo mam , ale w garażu. Oczko buduję z obiegiem grawitacyjnym, kończę wiosną.
W tej chwili profi pracuje w garażu wraz z dwiema beczkami helixa. Zbudowałem kojakom mały basenik z płyt wiórowych ,wzmocniłem belkami,wyłożyłem folią i wyszło coś ok. 4m3 wody. Temp. mam 18C,karmię ryby codziennie.
mi chodzi głównie o to jaka różnica w czystości wody będzie gdy profi podłączony zostanie przez grawitacje, bo jak wiadomo pompa mieli osady.
napisz jak to będzie wyglądało gdy już podłączysz go przez grawitacje
Bęben jest zrobiony z rury kanalizacyjnej o średnicy 40 cm .Jako napęd wykorzystałem silnik wycieraczek z peugota 206 plus regulator obrotów.Siatka kupiona gdzieś przez internet o wielkości 60 mikronów. Mikro sito jest tak zaprojektowane aby nie trzeba stosować łożysk od strony napędu ani uszczelnień
A czy nie zastanawiałeś się nad przerobieniem bębna z pralki?
W pierwszej wersji miałem robić z pralki automatyczne ale w cale nie było by prościej a i estetyka jak i bezpieczeństwo pozostawialo by wiele do życzenia.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum